Waarom kan ik niet door hun buik ademen?

Ik doe nu al sinds mei/juni elke dag ademhalingsoefeningen om door mijn buik te kunnen ademhalen maar het lukt me alleen als ik er op focus. Het is misschien de oorzaak van mijn nekklachten dus het is zeer vervelend.
Waarom kan ik het niet zonder erop te focussen?
De oefeningen heb ik gekregen van mijn cesartherapeut, fysiotherapeut en osteopaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt helemaal niet door je buik ademen, want die staat niet in rechtstreekse verbinding met je longen. De lucht moet sowieso via je neus of je mond binnenkomen.

Maar wat de bedoeling is, is dat je je buik laat uitzetten om op die manier rustiger en dieper adem te kunnen halen. Dat doe je automatisch als je slaapt. De manier om het te leren is daarom om wanneer je wakker wordt er even over na te denken hoe je op dat moment aan het ademhalen bent. Leg je hand op je buik en voel hoe die uitzet. En ga dat later na proberen te doen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad de oefening die ik van mijn artsen kreeg, maar die doe ik dus al een aantal maanden. En ik kan het dus zeg maar alleen als ik mn hand erop leg en er echt op let.
Amadea
8 jaar geleden
En als je ondertussen rustige muziek opzet? Ga desnoods daarbij op de grond liggen. Heb je die combinatie eenmaal in je hoofd gemaakt, dan kan je de volgende keer door alleen die muziek weer te horen vanzelf overschakelen op de buikademhaling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is dat ik op school zit lange dagen. Dus muziek en op de grond gaan liggen gaat niet. Maar thuis kan ik dat wel proberen.
Amadea
8 jaar geleden
Dat bedoel ik. Net zo lang er thuis mee oefenen tot je het automatisch kunt toepassen, ook gewoon zittend op een stoel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een spier die heet iets van diafragma !? Google die eens . Er loopt een zenuw langs je schouder ( nek ) langs borst been die de middenrif spier aanstuurt . Daar wordt de zgn lage ademhaling ( ook ) door aangestuurd . Ik zeg niet !dat dat de oorzaak is dat vergt nader onderzoek ( niet door mij :)) Maar verdikkeme door ?? Er is daar wat onduidelijkheid over . Longarts of ? Maar mogelijk is het een idee bij je dat het zo is . Denk dan aan yoga .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Kapperkort
Het diafragma is niets anders dan je middenrif. Je lage ademhaling kun je goed voelen als je je buikspieren aanspant -- daardoor adem je vrijwel altijd uit. Dit kun je ook zittend doen. Als je denkt aan yoga: een goed idee, want yoga is heel goed voor de beheersing van de ademhaling. Vooral hatha yoga en kundalini yoga werken uitstekend.
Wil je yoga gaan doen informeer dan welk type het is en wat ze aan ademhalingsoefeningen doen. je kunt hier echt veel baat bij hebben!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee bedankt