Ik heb zelf vorige week ontslag genomen en zit op dit moment in mijn opzegtermijn maand, kan je dan ook nog ontslag op staande voet?

Ik vraag me wel af hoe het zit, kan je ontslag op staande voet krijgen als je zelf al ontslag hebt genomen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dat kan wel maar dat risico zullen ze nirt nemen want dan moeten ze jouw ww betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ontslag op staande voet ligt er schuld bij de werknemer, recht op WW verspeeld hij daar mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok! wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zie het (betere) antwoord hieronder...
Ontslag op staande voet kan alleen als er sprake is van 'ernstig verwijtbaar gedrag' zoals diefstal, verduistering, mishandeling of een grove belediging. Ook werkweigering kan een reden voor ontslag op staande voet zijn.

Zolang je bij een werkgever in dienst bent, kan hij jou op staande voet ontslaan, ook al is het einde van je dienstverband in zicht.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja dat kan. Maar alleen als de ontslagreden rechtmatig is.

Redenen voor ontslag op staande voet zijn o.m.: werkweigering, diefstal, geweld gebruiken tegen collega's chef of baas en obstructie. Het ontslag op staande voet moet gemotiveerd (dat wil zeggen, met goede redenen) door de werkgever aangezegd worden.

Je moet hiertegen wel direct bezwaar aantekenen, schriftelijk en met redenen, als je vind dat het aangezegde ontslag onredelijk is en dat je je beschikbaar houdt voor werk ondanks dat de werkgever je niet meer nodig heeft. Meld je zonodig iedere dag van de opzegtermijn gewoon bij de werkgever aan. Als hij je dan weer naar huis stuurt is dat zijn verantwoordelijkheid.
Meld dit vervolgens ook bij het CWI. Ook daar zal men vragen naar de redenen voor het ontslag op staande voet en contact opnemen met je werkgever.

Dit, om je aanspraak op een evt. WW uitkering veilig te stellen maar vooral ook om je kansen op werk in de toekomst.
Een ontslag op staande voet staat niet zo netjes in je CV om wat voor reden dan ook.
Als blijkt dat je werkgever oneigenlijke redenen heeft voor ontslag op staande voet dan kun je zelfs naar de kantonrechter voor een ontslagvergoeding.